Platné od 1. 2. 2022
Společnost Operátor ICT a.s., IČO 02795281, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod sp. zn. B 19676 (dále jen „Provozovatel“), stanoví tyto Obchodní podmínky, kterými se řídí prodej jízdenek PID v aplikaci DoKapsy od ČSOB (dále jen „Podmínky“ a „Aplikace“). Prodej jízdenek PID prostřednictvím Aplikace je nedílnou součástí Multikanálového odbavovacího systému (dále jen „MOS“) prostřednictvím kterého Provozovatel poskytuje služby odbavení ve veřejné hromadné dopravě. Další ze součástí MOS je zejména portál MOS, prostřednictvím kterého je provozován e-shop MOS.
Aplikace je určena pro odbavení cestujících ve veřejné hromadné dopravě – jejím prostřednictvím může cestující nakupovat a spravovat jednotlivé elektronické jízdní doklady (dále jen „Služby“).
Prostřednictvím Aplikace jsou poskytovány Služby v souladu s Tarifem Pražské integrované dopravy (dále jen „Tarif PID“), který stanovuje v systému Pražské integrované dopravy (dále jen „PID“) způsob a postup při uplatňování cen jízdného v hromadné dopravě osob na území hl. m. Prahy a na území Středočeského kraje v rámci PID. Tarif PID vyhlašuje Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (dále jen „ROPID“) a jeho plné znění je dostupné na adrese www.pid.cz.
Právní vztah mezi Provozovatelem a klientem vzniká přijetím Podmínek v Aplikaci a řídí se těmito Podmínkami, jakožto rámcovou smlouvou, Tarifem PID a právním řádem České republiky, zejména zákonem 89/2012 Sb., občanským zákoníkem, v platném znění. Souhlas s těmito Podmínkami je vyžadován již při nákupu prvního elektronického jízdního dokladu.
Zakoupením elektronického jízdního dokladu nevzniká právní vztah přepravní smlouvy, tento se řídí Smluvními přepravními podmínkami PID vyhlašovaných ROPID. Provozovatel se také nestává účastníkem přepravní smlouvy.
Provozovatel si vyhrazuje právo zablokovat jednotlivý elektronický jízdní doklad v případě, že tato Aplikace je použita v rozporu s těmito Podmínkami nebo zneužita pro plnění odlišné od Služeb dle odst. 1.2 tohoto článku Podmínek.
Provozovatel mimo obecné zkratky zavedené těmito Podmínkami v jejich dílčích ustanoveních výslovně upravuje následující vybrané pojmy životních cyklů funkcionalit mobilní aplikace PIDLítačka a Aplikace. Definice pojmů již obsahují práva a povinnosti klientů ve vztahu k danému pojmu a mohou být dále doplněny nebo zpřesněny v rámci ostatních ustanovení těchto Podmínek.
„Uživatel“ představuje souhrnný pojem pro klienty, kteří si stáhli Aplikaci do příslušného Zařízení a v jejím rámci si aktivovali možnost využívat Služby; Uživatelé se dále člení v závislosti na objemu využívání Služeb.
„Zařízení“ je hardwarový nosič Uživatele, na kterém je nainstalovaná Aplikace.
„Jízdenka“ je elektronický jízdní doklad, jímž cestující prokazuje úhradu jízdného/přepravného při přepravní kontrole, dle přepravních podmínek dopravců a Tarifu PID. „Elektronickým záznamem“ je jízdenka odpovídajícího formátu vygenerovaná systémem MOS prostřednictvím Aplikace.
„Platná jízdenka“ je Jízdenka obsahující všechny informace vedoucí k úspěšnému odbavení v přepravní kontrole. Platnost Jízdenky nastává po uplynutí ochranného období, tj. v časovém odstupu nejdéle dvou (2) minut od zakoupení Jízdenky. Tato doba je Aplikací nastavena automaticky a Provozovatel si vyhrazuje právo ji zkrátit.
„Spotřebovaná jízdenka“ je stav Jízdenky po uplynutí časové platnosti Jízdenky, bez zobrazených prvků kontroly; Spotřebovaná jízdenka je uložená v Aplikaci v záložce „Historie a doklady“.
„Neplatná jízdenka“ je taková Jízdenka, která:
byla použita před uplynutím ochranné doby a započetím platnosti (s výjimkou nástupu do příměstských autobusů PID),
byla použita mimo rozsah pásmové platnosti, pro který je platná,
pozbyla její časové platnosti uplynutím,
byla pořízena jiným způsobem než z mobilní Aplikace,
byla neoprávněně jakkoliv pozměněna, upravena nebo zkopírována,
nelze-li z příčin na straně cestujícího ověřit její platnost,
není při přepravní kontrole nalezena,
nebyla při elektronické kontrole (QR kód, kontrolní vizuální obrazec, online dotaz) uznána za platnou,
byla aktivována až v době provádění přepravní kontroly, nebo až po výzvě pracovníka přepravní kontroly.
„Pásmová platnost Jízdenky“ je vymezení územní platnosti Jízdenky za pomoci výslovného uvedení tarifních pásem při aktivaci Jízdenky.
„Informační služby“ poskytuje Provozovatel Uživatelům a široké veřejnosti a tyto se dále člení na následující informační kanály:
„Infolinka“ je Informační služba poskytovaná prostřednictvím placené telefonické linky, dostupné na kontaktech uvedených přímo v Aplikaci.
„Web“ je Informační služba poskytovaná na internetových stránkách Provozovatele umožňující dálkový přístup, a to na adrese pidlitacka.cz.
Přehled Jízdenek dle Tarifu PID, které lze prostřednictvím Aplikace zakoupit, včetně jejich cen, je Provozovatelem uveřejněn přímo v Aplikaci. Provozovatel si vyhrazuje právo portfolio a ceny těchto Jízdenek měnit, a to v závislosti na aktualizaci Tarifu PID. Změny jsou Provozovatelem oznamovány na Webu.
Uživatel je povinen použít Jízdenku pouze v souladu s Tarifem PID a Smluvními přepravními podmínkami PID, zejména je povinen nastoupit do dopravního prostředku nebo vstoupit do přepravního prostoru pouze s Platnou jízdenkou uloženou pouze na Zařízení, na kterém byla aktivována, s výjimkou nástupu do příměstských autobusů PID, do kterých je umožněn nástup s jízdenkou před začátkem platnosti.
Uživatel je odpovědný za správnost zadání Pásmové platnosti své Jízdenky.
Přepravní kontrola Jízdenek probíhá ověřováním dat, které Jízdenka obsahuje. Průběh přepravní kontroly stanoví Smluvní přepravní podmínky PID. Dopravce nebo jím pověřená osoba je oprávněna provádět přepravní kontrolu následujícími způsoby, a to buď kumulativně nebo i jen jedním z nich:
kontrola QR kódu,
vizuální kontrola Jízdenky,
Online dotaz,
Interaktivní prvek.
Uživatel, který se prokazuje při přepravní kontrole Platnou jízdenkou zakoupenou v Aplikaci, je povinen předložit tuto Jízdenku ke kontrole na funkčním a nepoškozeném Zařízení tak, aby mohla být provedena řádná přepravní kontrola. Je-li Jízdenka Uživatelem k přepravní kontrole předložena na Zařízení, které výše uvedené parametry nesplňuje a přepravní kontrola není úspěšná, nese Uživatel plnou odpovědnost a není oprávněn takovouto Jízdenku reklamovat.
Cena Jízdenky je stanovena Tarifem PID v korunách českých včetně DPH. Má-li Uživatel v souladu s Tarifem PID nárok na slevu, uplatňuje ji již při nákupu Jízdenky. Provozovatel vůči Uživateli neúčtuje žádné další související poplatky. V ceně nákupu není zahrnuta cena případných datových služeb, které Uživatel používá pro přístup k Aplikaci.
Po uhrazení příslušné částky Uživatelem vystaví systém MOS Jízdenku a zašle ji prostřednictvím datové komunikace do Aplikace. Jízdenka obsahuje informace o ceně, o časové a pásmové platnosti, identifikační kód a kontrolní prvky pro přepravní kontrolu.
Jízdenka zakoupená prostřednictvím Aplikace je uložena v elektronickém systému Provozovatele pro případnou pozdější kontrolu ze strany dopravce i Uživatele.
V Aplikaci lze platit pouze bezhotovostně platebními kartami prostřednictvím platební brány. Provozovatel si dále vyhrazuje právo doplnit i další bezhotovostní platební způsoby, tyto oznámí Uživatelům.
Provozovatel Uživatelům vydává za nákup Jízdenky daňové doklady dle zákona 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, v z. p. p. Daňový doklad je možné stáhnout do Zařízení prostřednictvím Aplikace, části Historie a doklady.
Provozovatel výslovně upozorňuje na výhradu práva dle odst. 1.6 čl. 1 těchto Podmínek, které se vztahuje i na případ, kdy je Provozovatelem zjištěno, že k zakoupení Jízdenky prostřednictvím Aplikace došlo na základě protiprávního jednání Uživatele či třetí osoby, nebo je zakoupená Jízdenka použita Uživatelem či třetí osobou za účelem protiprávního jednání.
Uživatel je oprávněn reklamovat Jízdenku, a to z důvodu, kdy Jízdenka vykazuje vady v důsledku provozu Aplikace. Za tyto vady se považuje zejména:
Po zakoupení se Jízdenka nezobrazí v Aplikaci.
Jízdenka po zakoupení nenabyla platnosti.
Jízdenka vykazuje všechny potřebné znaky pro řádné provedení přepravní kontroly, a přesto nebyla kontrola úspěšná.
V mezidobí od zakoupení Jízdenky došlo ke změně ceny Jízdenky dle Tarifu PID.
Uživatel uplatňuje své právo reklamace vůči Provozovateli prostřednictvím ČSOB, jako poskytovatele Aplikace, pomocí reklamačního formuláře přístupného v Aplikaci, ve lhůtě 30 dnů od vzniku reklamačního důvodu.
V souladu s ustanovením § 2 odstavec 1, písmeno a) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, je spotřebitelem fyzická osoba, která nejedná v rámci své podnikatelské činnosti nebo v rámci samostatného výkonu svého povolání. Je-li Uživatel sám spotřebitelem, Provozovatel o reklamaci rozhodne ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba přiměřená podle druhu služby potřebná k odbornému posouzení vady.
Reklamaci včetně odstranění vady Provozovatel vyřídí bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace. Lhůtu 30 dnů je možné po uplatnění reklamace prodloužit po domluvě s Uživatelem – takové prodloužení nesmí být na dobu neurčitou nebo nepřiměřeně dlouhou. Po uplynutí lhůty, resp. prodloužené lhůty se má za to, že vada skutečně existovala a Uživatel má stejná práva, jako by se jednalo o vadu, kterou nelze odstranit.
Provozovatel v případě uznání reklamačního nároku provede reklamaci formou vrácení celé výše jízdného Uživateli, a to bezhotovostně na účet, ze kterého byla platba za Jízdenku provedena.
V rámci Aplikace Provozovatel neshromažďuje žádné osobní údaje Uživatelů a mezi Aplikací a Provozovatelem nedochází k předávání žádných osobních údajů.
Uložení údajů k platební kartě a dalších osobních údajů v rámci Aplikace se řídí pravidly uvedenými v Podmínkách aplikace DoKapsy od ČSOB.
Vztahy a případné spory, které vzniknou na základě Rámcové smlouvy, budou řešeny výhradně podle práva České republiky a budou řešeny příslušnými soudy České republiky.
Případné spory mezi Provozovatelem a Uživatelem lze, v případě neúspěchu komunikace s Provozovatelem, řešit také mimosoudní cestou. V takovém případě Uživatel – spotřebitel může kontaktovat subjekt mimosoudního řešení sporu, kterým je například Česká obchodní inspekce či spor řešit on-line prostřednictvím k tomu určené ODR platformy.
Tyto Podmínky jsou uveřejněny mimo verzi v českém jazyce i v dalších jazykových mutacích. Nastane-li rozpor mezi jednotlivými jazykovými mutacemi, má výkladovou přednost aktuálně účinná verze v českém jazyce.
Podmínky a veškerá další dokumentace související s Aplikací je přístupná v Aplikaci.
Uživatelům je Provozovatel oprávněn navrhnout změnu Podmínek prostřednictvím zprávy zaslané do Aplikace 2 týdny přede dnem, kdy má změna nabýt účinnosti. Uživatel může návrh změny prostřednictvím Aplikace odmítnout, a využívání Služby prostřednictvím Aplikace tak okamžitě ukončit. Pokud tak neučiní, nabývá vůči němu změna účinnosti.
Tyto Podmínky nabývají účinnosti dne 1. 2. 2022.